Parametry techniczne:
- dopuszczalna masa całkowita: 26000kg,
- pojemność: 12000m3.
Samochody SCKR-12 mogą zostać wyposażone w:
- dysze specjalne,
- system monitoringu pojazdu on-line + sonda paliwowa,
- kamera najazdowa wraz z monitorem i zestawem głośnomówiącym,
- kamera do monitoringu kanalizacji.
Samochód SCKR przeznaczony jest do udrażniania i mycia wodą pod wysokim ciśnieniem kanałów o średnicy od 50 do 800 mm, z możliwością jednoczesnego odsysania nieczystości do zbiornika osadu, usuwania zanieczyszczeń i osadów z wpustów ulicznych, mycia pomników, przy użyciu pistoletu wodnego, usuwania wody z zalanych piwnic itp. z możliwością wtórnego wykorzystania wody (recykling) i wydłużenia czasu pracy.
Czyszczenie kanałów odbywa się strumieniem wody za pośrednictwem wysokociśnieniowego układu wodnego z pompą nurnikową, z wykorzystaniem różnego rodzaju głowic i dysz czyszczących.
Układ przystosowany jest do pracy w temperaturach ujemnych do -15°C oraz posiada możliwość usunięcia wody (wydmuchem jej resztek). Usuwanie osadu ze studzienek odbywa się na zasadzie podciśnienia wytworzonego w zbiorniku przez kompresor.
Charakterystyka techniczna nadbudowy
Zbiornik
- o pojemności całkowitej 12000 dm3, ze stali nierdzewnej,
- podzielony na dwie komory:
1. wody czystej o pojemności 4000dm3, wyposażonej w wodowskaz z układem czujników, wskaźniki kontrolne napełniania, układ filtrujący do wyłapywania nieczystości, zabezpieczenie przed zafalowaniem i wylewaniem się wody ze zbiornika, armaturę, zawór antyskażeniowy,
2. osadu i wody brudnej o pojemności 8000dm3, wyposażonej w płynowskaz, armaturę, elementy układu recyklingu, dysze do wypłukiwania ciężkich osadów umieszczone wewnątrz zbiornika na jego obwodzie - jest to system wysokociśnieniowego płukania zbiornika,
- wewnętrzna i zewnętrzna strona zbiornika dodatkowo zabezpieczona przed korozją,
- opróżnianie zbiornika odbywa się poprzez podnoszenie zbiornika przy pomocy siłownika hydraulicznego z zabezpieczeniem przed niekontrolowanym opadnięciem zbiornika w przypadku awarii układu hydraulicznego.
Zamknięcie zbiornika osadu
- przykrywa zamykająca, umocowana na dwu regulowanych zawiasach, zawiasy ułożyskowane,
- zamykanie i otwieranie dennicy przy pomocy dwóch siłowników, kąt wychylenia do 90 stopni,
- siłowniki zabezpieczone przed nagłym spadkiem ciśnienia w hydraulice,
- uszczelnienie pokrywy za pomocą czterech rygli (haków zabezpieczających), z jednoczesnym dociskiem na całym obwodzie, zamykana hydraulicznie,
- kontrola stanu napełniania szlamu przy pomocy szklanych wzierników,
- możliwość zrzutu wody nadosadowej ze zbiornika osadu.
Zasuwa zbiornika osadu
- zasuwa płaska dla osadu, umieszczona w dolnej części zbiornika,
- zasuwa wyposażona w przyłącze do węża ssącego o średnicy DN110 z zaślepką.
Napełnianie zbiornika czystą wodą z hydrantu przy pomocy przyłącza strażackiego.
Pełne zabezpieczenie antykorozyjne.
Wysokociśnieniowy układ wodny
Podstawowe elementy i parametry układu:
- pompa zabezpieczona filtrem, napędzana przekładnią pasową, o parametrach: wydatek wody 333 dm3/min; ciśnienie nominalne 175 bar,
- zawór umożliwiający opróżnienie zbiornika wody czystej,
- płynna regulacja wydatku i ciśnienia wody,
- zabezpieczenie pompy i regulacja ciśnienia roboczego,
- licznik motogodzin,
- system automatycznego układania węża w bębnie,
- zabezpieczenie węża ciśnieniowego przed tarciem o krawędzie studni: rolka górna i rolka dolna,
- płynne sterowanie procesami ssania i ciśnieniowego mycia kanałów z odzyskiem wody.
System odzysku wody - zespół recyklingu
- wykorzystanie wody ze zbiornika osadu przez jej odfiltrowanie i przepompowanie do zbiornika wody czystej,
- urządzenie do odzysku wody (recyklingu) o wydajności zapewniającej ciągłą pracę pompy wysokociśnieniowej z efektem samooczyszczenia,
- pompa recyrkulacyjna zapewniająca wydatek potrzebny do ciągłej pracy urządzenia,
- system oczyszczania wody trzystopniowy:
1. bęben filtracyjny,
2. układ hydrocyklonów,
3. kaskadowy system przelewu wody w zbiorniku.
- zespól sterujący pracą układu.
Układ ssąco - tłoczący
- pompa próżniowa, przystosowana do pracy ciągłej, wydatek nominalny: 2400 m3/h przy 90% próżni,
- nadciśnienie w zbiorniku wody czystej: maks. 0.5 bara,
- armatura i wyłącznik elektryczny zabezpieczające pompę przez zalaniem oraz zawory zabezpieczające przed przekroczeniem ciśnień w układzie,
- licznik motogodzin,
- przewody do zasysania osadu - rurociąg DN110, L=20m, nawinięty na szpulę poziomą umieszczoną nad zbiornikiem,
- zabezpieczenie przed przelewaniem,
- tłumik hałasu,
- łapacz oleju z zabudowanym filtrem,
- zawór zwrotny, zawór ciśnieniowy,
- panel sterowania wodoszczelny umieszczony w tylnej części zbiornika,
- maksymalna głębokość ssania (z zastosowaniem inżektora) około 15 m od poziomu jezdni (przy średnicy węży DN110)
Panel sterowania
Dwa panele sterowania z funkcjami w języku polskim. Sterowanie oparte na programowalnych sterownikach firmy IFM:
- panel sterowniczy w kabinie kierowcy,
- panel sterowniczy na wysięgniku.
Funkcje:
- sterowanie ramieniem ssącym,
- sterowanie bębnem roboczym z regulacją prędkości,
- włączenie, wyłączenie pompy wysokociśnieniowej,
- włączenie ssania i tłoczenia,
- regulacja obrotów silnika pojazdu,
- uruchomienie, zatrzymanie silnika pojazdu,
- włączenie, wyłączenie systemu odzysku wody.
Funkcje kontrolne:
- prędkość silnika, pompy wodnej, kompresora,
- ciśnienie wody, oleju, powietrza,
- poziom wody w zbiorniku,
- wysuw węża,
- czas pracy kompresora, pompy.
Skrzynki sterownicze i wyłączniki wodoszczelne, zabezpieczone przed ingerencją osób nieupoważnionych.
Wyłącznik bezpieczeństwa w dostępnym miejscu.
Dodatkowy panel zdalnego sterowania radiowego o zasięgu 100m.
Układ podgrzewania wody - przystosowanie samochodu do pracy w temperaturze ujemnej do - 15°C.
Wysięgnik zabudowany na zbiorniku osadu:
a. wieniec obrotowy ułożyskowany,
b. obrót 180°, wysuw 1350mm,
c. obracanie poziome,
d. wysięgnik wyposażony w wąż ssący DN110.
Skrzynie na węże ssące zamknięte, wykonane ze stali nierdzewnej, pojemność skrzyni - 6 węży ssących o DN110, długość węża ssącego ze złączkami - 3 metry.
Duży nawijak węża ciśnieniowego umieszczony z tyłu samochodu, napędzany hydraulicznie, o parametrach:
a. kołowrót: pojemność 160 m, DN25, wychylenie kołowrotu o 180 stopni, z umieszczonymi elementami kontrolnymi (w tym mechanizm pomiaru długości węża płuczącego),
b. nawijanie/układanie węża automatyczne,
c. obroty regulowane bezstopniowo.
Mały kołowrót dla węża ciśnieniowego napędzany hydraulicznie, o pojemności 60m węża ciśnieniowego, DN13, wyposażony w pistolet do prac pomocniczych oraz dysze do czyszczenia przykanalików.
Ochrona przeciwhałasowa - zgodnie z normatywnymi wymaganiami.
Nadbudowa wykonana jest zgodnie z wymogami Unii Europejskiej (CE), posiada deklarację zgodności WE, potwierdzającą wykonanie zgodne z obowiązującymi normami i przepisami.
Nadbudowa posiada połączenia gwintowane - metryczne, oraz wyposażenie w niezbędne urządzenia pomiarowe takie jak: manometry, liczniki czasu pracy pomp.
Wyposażenie samochodu SCKR:
1. Wciągarka linowa do podnoszenia pokryw studzienek i krat wpustów.
2. Przyrządy do wprowadzania węża do kanału, chroniące przed jego uszkodzeniem
3. Liczniki czasu pracy pompy wodnej oraz pompy ssąco - tłoczącej.
4. Licznik wysuwu węża wciągarki dużej.
5. Pistolet wodny do prac pomocniczych wraz z zestawem 2 dysz kanałowych o różnych strumieniach.
6. Zestaw dysz - 6 szt.
7. Inżektor.
8. Klucze specjalne.
9. Rolka górna i dolna do prowadzenia węża długiego.
10. Lampa przenośna do oświetlania miejsca pracy.
11. Umywalka z podgrzewaną wodą.
12. Światło ostrzegawcze (pojedyncze) na kabinie i tylnej części zabudowy.